Basnivå (Basic)
I de fall där ni som tjänsteleverantör redan har en etablerad relation med användaren, eller inte har specifika krav på tillitsnivån, kan ni använda Freja eID som en molnbaserad flerfaktorsinloggning. Det enda användaren behöver göra i förhållande till Freja eID är då att ladda ner appen och bekräfta en e-postadress. Det här upplägget hanterar inte personnummer alls vilket gör att den är skalbar till alla användare, oavsett nationalitet och hemvist.
Validerad identitet (Extended)
Här validerar Freja eID identiteten på användaren, som då registrerar sig med bland annat en giltig ID-handling och ett ID-foto. Därefter gör Freja eID en ID-kontroll i vårt säkerhetscenter och utfärdar en e-legitimation ifall alla kontroller går igenom. Freja eID kan för närvarande validera användares identiteter med samtliga godkända ID-handlingar i Sverige och med pass i Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Den information som registreras varierar lite beroende på land, men generellt sett är det namn, personnummer, födelsedatum och e-postadress. I Sverige och Norge gör Freja eID också ett adressuppslag och för vissa användare har Freja eID också mobilnummer, ifall de registrerat detta. I Storbritannien har Freja eID inga personnummer vilket beror på att det inte finns någon motsvarighet till detta där.
Kvalitetsmärkt Svensk e-legitimation (Plus)
I Sverige utfärdar DIGG – Myndigheten för digital förvaltning ett kvalitetsmärke till e-legitimationer som fyller vissa regulatoriska krav. Freja eID fyller dessa krav, men för att nå den högsta tillitsnivån – LOA3 – krävs att användaren, efter att ha validerat sin identitet enligt ovan också gör en fysisk ID-kontroll. Detta sker hos något av våra 2000 ombud runt om i Sverige.